YENİ TTK’DA ANONİM ŞİRKET KURULUŞU
YENİ TTK’DA ANONİM ŞİRKET KURULUŞU İÇİN ÖNGÖRÜLEN
TEMEL YENİLİKLER VE DEĞİŞİKLİKLER
Öz
6102 sayılı yeni Türk Ticaret Kanunu Şirketler Hukuku özelinde anonim şirketlere yönelik köklü yeniliklere ve değişikliklere yer vermektedir.
Bu yenilikler ve değişiklikler, anonim şirketin kuruluşunu da kapsamaktadır.İşte bu çalışmada, yeni Türk Ticaret Kanunu’nun anonim şirket kuruluşu için öngördüğü temel yenilikler ve değişiklikler üzerinde durulmaktadır.
1. GİRİŞ
6762 sayılı eski Türk Ticaret Kanunu’nun 269. maddesinde “Anonim şirket, bir unvana sahip, esas sermayesi muayyen ve paylara bölünmüş olan ve borçlarından dolayı yalnız mamelekiyle mesul bulunan şirkettir.Ortakların mesuliyeti, taahhüt etmiş oldukları sermaye payları ile mahduttur.”
denilmekte idi. 13 Ocak 2011 tarihinde kabul edilen 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu(T.C. Yasalar, 14 Şubat 2011) (YTTK)1’nda da anonim şirket, “sermayesi belirli ve paylara bölünmüş olan, orçlarından dolayı yalnız malvarlığıyla sorumlu bulunan şirket” olarak tarif edilmiş, pay sahiplerinin taahhüt etmiş oldukları sermaye payları ile ve sadece şirkete karşı sorumlu olacakları öngörülmüştür(YTTK, m.329). Bu manada, ETTK’daki anonim şirket tarifi, “bir unvana sahip” ibaresi çıkarılarak YTTK’da aynen muhafaza edilmiştir. Yine, ETTK’nın 271’inci maddesinde olduğu üzere, YTTK’da da anonim şirketlerin faaliyet konularına ilişkin bir sınırlama getirilmemekte, temel kriter olarak “kanunen yasak olmama” şartı benimsenmektedir. Bir başka deyişle, kanunen yasaklanmamış her türlü ekonomik
amaç ve konu için anonim şirket kurma olanağı, YTTK’nın yürürlüğe gireceği dönemde de varlığını koruyacaktır (YTTK, m.331). ETTK’da yer alan tedrici kuruluşa ise YTTK’da yer verilmemiştir. Bunun yanında, yeni TTK, anonim şirket kuruluşu için birtakım yenilikler ve değişiklikler öngörülmüştür. İşte bu çalışmamızda, yeni TTK’nın anonim şirket kuruluşu için öngördüğü temel yenilikler ve değişiklikler ele alınacaktır.
2. ANONİM ŞİRKET KURULUŞUNA İLİŞKİN TEMEL YENİLİKLER VE DEĞİŞİKLİKLER
2.a. Tek Kişilik Anonim Şirket Kuruluşuna İzin Verilmesi
ETTK, anonim şirket kuruluşu için pay sahibi olan en az beş kurucunun bulunmasını şart koşmakta idi (ETTK, m.277). YTTK ise, kurucular için asgari bir sayı öngörmemektedir. Bu itibarla, YTTK’nın yürürlüğe girmesi ile birlikte, anonim şirket kurabilmek için pay sahibi olan bir2 veya daha fazla kurucunun varlığı yeterli olacaktır (YTTK, m.338/f.1).
Diğer bir anlatımla, yeni TTK’nın yürürlüğe gireceği 1 Temmuz 2012 tarihinden itibaren, anonim şirketlerin, bir kişi (gerçek veya tüzel) tarafından kurulması mümkün hale gelecektir. Şirketin tek kişi tarafından kurulması halinde, pay sahibinin adının, yerleşim yerinin ve vatandaşlığının da şirket ile birlikte tescil ve ilan edilmesi gerekecektir (YTTK, m.338/f.2)
Ancak, YTTK’nın sadece kuruluşta tek kişilik anonim şirkete izin verdiği şeklinde yanlış bir kanıya varmamak gerekir. YTTK, şirketin birden fazla kişi tarafından kurulması –örneğin, ETTK’ya göre kurulan anonim şirketler- ancak sonradan pay sahibi sayısının bire düşmesi hali için de birtakım düzenlemeler öngörmektedir. Buna göre; şirket birden fazla kişi tarafından kurulur, ancak sonradan şirketin payları tek kişide toplanıp pay sahibi sayısı bire düşer ise, durum, bu sonucu doğuran işlem tarihinden itibaren yedi gün içinde yönetim kuruluna yazılı olarak bildirilecektir. Yönetim kurulu, bildirimi aldığı tarihten itibaren yedi gün içinde, şirketin tek pay sahipli bir anonim şirket olduğunu ve bu pay sahibinin adını, yerleşim yerini ve vatandaşlığını tescil ve ilân ettirecektir(YTTK, m.338/f.2). Bu yönüyle, ETTK’ya göre en az beş paysahibi bulunan anonim şirketlerde de 1 Temmuz 2012 tarihinden itibaren pay devri yapılarak şirket tek paysahipli anonim şirkete dönüştürülebileceklerdir.
Ayrıca, 14.01.2011 tarih ve 6103 sayılı Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun’un 23. maddesine göre, ETTK’ya göre kurulan anonim şirketlerin paysahibi sayısı 1 Temmuz 2012 tarihi itibariyle, herhangi bir şekilde bire düşmüş olur ise, şirketin tek paysahibi olan gerçek veya tüzel kişi, 1 Temmuz 2012 tarihinden itibaren onbeş gün içinde, bu sıfatını, adını, adresini, vatandaşlığını, yönetim kuruluna noter aracılığıyla bildirecektir. Yönetim kurulu, tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içinde, şirketin tek pay sahipli bir anonim şirket olduğunu, tek paysahibinin adını, yerleşim yerini ve vatandaşlığını tescil ve ilan ettirecektir.
2.b. Kapalı Anonim Şirketlere Kayıtlı Sermaye Sistemini Seçme İmkanı Sağlanması
Bilindiği üzere, ETTK, kapalı şirketler açısından sadece esas sermaye sistemini kabul etmiş idi. Kayıtlı sermaye sisteminden ise Sermaye Piyasası Kanunu gereği sadece halka açık anonim ortaklıklar faydalanmaktaydı. YTTK’da ise esas sermaye sistemi ile birlikte kayıtlı sermaye sistemine de yer verilmiştir. Dolayısıyla, halka açık olmayan anonim şirketlerin Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’ndan izin alarak kayıtlı sermaye sistemine geçmeleri mümkün olabilecektir (YTTK, m.332/f.3). Hisse senetlerini halka arz etmek üzere kurulan anonim şirketler ile kurulmuş olup da sermaye artırmak suretiyle hisse senetlerini halka arz edecek olan anonim şirketler ise, Sermaye Piyasası Kurulu’ndan izin almak sureti ile kayıtlı sermaye sistemini kabul edebileceklerdir (SPK, m.12/f.1; YTTK, m.332/4).
14.01.2011 tarih ve 6103 sayılı Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun’un 20. maddesinin ikinci fıkrasına göre, “halka açık olmayan anonim şirketlerin kayıtlı sermaye sistemini kabul etmelerine, daha sonra bu sisteme geçmelerine, sermayelerini artırmalarına, kayıtlı sermaye tavanını yükseltmelerine, sistemden çıkmalarına ve çıkarılmalarına, yönetim kurulunun imtiyazlı ve primli paylar ihracına, rüçhan haklarını kanun çerçevesinde sınırlamasına ve diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanacak tebliğle;
tescil ve ilâna dair hususlar ise Ticaret Sicili Tüzüğüyle düzenlenecektir. YTTK’da dolaylı olarak esas sermaye ve kayıtlı sermaye ayrımı da vurgulanmış, esas sermayenin “tamamı esas sözleşmede taahhüt edilmiş bulunan sermayeyi”, kayıtlı sermayenin ise “sermayenin artırılmasında yönetim kuruluna tanınmış yetki tavanını gösteren sermayeyi” ifade ettiği belirtilmiştir (YTTK, m.332/f.1). Buna göre, anonim şirketlerde esas sermaye ellibin Türk Lirasından, kayıtlı sermaye sistemini kabul edecek olan kapalı -halka açık olmayan- anonim şirketlerde ise başlangıç sermayesi yüzbin Türk Lirasından aşağı olamayacaktır (YTTK, m.332/f.1). Anonim şirketlerde başlangıç sermayesi,kuruluşta ve sisteme ilk geçildiğinde haiz olunması zorunlu sermayedir; çıkarılmış sermaye ise, çıkarılmış payların tümünün itibarî değerlerinin toplamını temsil eder (YTTK, m.332/f.2).
Kapalı anonim şirketler, gerekli şartları haiz olmadıkları anda, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’ndan izin alarak kayıtlı sermaye sisteminden çıkabileceklerdir. YTTK, kayıtlı sermaye sistemine alınırken aranan nitelikleri sonradan kaybetmeleri durumunda, talepleri olmasa dahi, anonim şirketlerin sistemden çıkartılması konusunda aynı Bakanlığa yetki de vermektedir (YTTK, m.332/f.3). Bununla birlikte, YTTK’da, 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 12’nci maddesi hükmü ile Sermaye Piyasası Kurulu’na tanınan yetki ve görevler saklı tutulmuştur (YTTK, m.332/f.4).
2.c. Sermaye Taahhütlerinin İfasında Bankanın Aracı Kılınması
Bir önceki kısımda belirttiğimiz üzere, esas sermaye sistemini kabul eden anonim şirketlerin kuruluştaki esas sermayelerinin 50.000.-TL’den, kayıtlı sermaye sistemini kabul eden ancak halka açık olmayan anonim şirketlerin “başlangıç sermayesi”nin ise 100.000.-TL’den az olmaması gerekecektir (YTTK, m.332/f.1). YTTK, şirket sermayesinin tamamının yahut bir kısmının nakden taahhüt edilmesi halinde, nakden taahhüt edilen payların itibarî değerlerinin en az %25’inin tescilden önce, kalan %75’inin de şirketin tescilini izleyen 24 (yirmidört) ay içinde ödenmesini zorunlu hale getirmektedir (YTTK, m.344/f.1). Bunun yanında, YTTK, söz konusu nakdi sermaye taahhütleri için şirket adına bankada özel bir hesap açtırılmasını ve taahhüt edilen payların Kanunda öngörülen %25’lik kısmının yahut esas sözleşmede öngörülen daha yüksek tutarının ödendiğinin ticaret sicil müdürlüğüne hitaben düzenlenen banka mektubu ile ispat edilmesini zorunlu hale getirmekte, şirketin, tüzel kişilik kazanmasını takiben durumun ticaret sicili müdürlüğü tarafından bankaya bildirilmesini ve şirket adına yatırılan tutarın şirkete iade edilmesini öngörmektedir (YTTK, m.345/f.1). Şirketin Kanunda öngörülen noter onayı tarihinden itibaren üç ay içinde tüzel kişilik kazanamaması halinde ise, durum ticaret sicili müdürlüğü yazısı ile bankaya iletilecek ve yatırılan bedeller banka tarafından sahiplerine iade edilecektir (YTTK, m.345/f.2).
2.d. Ön-Anonim Şirketin Varlığının Kabul Edilmesi
YTTK, anonim şirketin kuruluşunu, “kurulma” ve “tüzel kişilik kazanma” olarak ikili bir ayrıma tabi tutmaktadır. Konuya ilişkin olarak, YTTK’nın 335’inci maddesinin birinci fıkrasında “Şirket, kurucuların, kanuna uygun olarak düzenlenmiş bulunan, sermayenin tamamını ödemeyi, şartsız taahhüt ettikleri, imzalarının noterce onaylandığı esas sözleşmede, anonim şirket kurma iradelerini açıklamalarıyla kurulur.” denilmekte, aynı maddenin ikinci fıkrasında da “355’inci maddenin birinci fıkrasının saklı olduğu” belirtilmektedir.
YTTK’nın 355’inci maddesinin ilk fıkrasında ise “Şirket ticaret siciline tescil ile tüzel kişilik kazanır.” hükmü yer almaktadır. Bu yönüyle, YTTK’nın 335. maddesinin birinci fıkrası, “ön-anonim şirket”in varlığına işaret etmekte ve şirketin oluşma anını açıklığa kavuşturmaktadır. Dolayısıyla, ETTK’da, “anonim şirketin kurulması” ile payların taahhüt edilip esas sözleşmesinin imzalanmasından şirketin tescil ve ilanına kadar geçen süre kastedildiği halde; YTTK kurucuların şirket esas sözleşmesini noter huzurunda imzalamaları ile birlikte şirketin “kurulduğunu” (ön-anonim şirketin varlığını) kabul etmekte, ancak şirketin ticaret siciline tescil ile tüzel kişilik kazanacağını öngörmektedir.
2.e. Kuruluş Belgeleri İbraz Etme Zorunluluğunun Getirilmesi
YTTK’nın 336. maddesine göre;
• Esas sözleşme,
• Kurucular beyanı,
• Değerleme raporları,
• Ayın ve işletme devralınmasına ilişkin olanlar da dâhil olmak üzere, kurulmakta olan şirketle, kurucular ve diğer kişilerle yapılan ve kuruluşla ilgili olan sözleşmeler, anonim şirketin kuruluş belgeleri olup, bu belgelerin anonim şirketin kuruluşunda düzenlenmesi ve ticaret sicili müdürlüğüne tevdi edilmesi gerekmektedir (YTTK, m.336). Ticaret sicili müdürlüğüne verilecek belgeler arasında yer alan kurucular beyanı “güvenli kuruluş ilkesi”nin gereğidir(Komisyon Raporu). Bu belgeler, şirketin ticaret sicil dosyasına konulacak ve birer nüshaları da şirket tarafından beş yıl süreyle saklanacaktır(YTTK, m.336).
2.f. Kuruluş Esas Sözleşmesine Noter Şerhi Düşülmesinin Şart Koşulması
YTTK’ya göre, anonim şirketin kuruluş esas sözleşmesinin yazılı şekilde yapılması ve bütün kurucuların imzalarının noter tarafından onaylanması gerekmektedir(YTTK, m.339/f.1; m.335/f.1). Ayrıca, YTTK’nın ilk halinde, esas sermayeyi oluşturan payların tamamının kurucular tarafından taahhüt olduğuna dair esas sözleşmenin altına noterce şerh düşülmesi zorunlu kılınmıştı
(YTTK, m.341). Ancak, YTTK’nın bu şartı öngören 341. maddesi 26/6/2012 tarihli ve 6335 (6335 sayılı Türk Ticaret Kanunu İle Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun) sayılı Kanun ile kaldırıldı. Dolayısıyla, esas sermayeyi oluşturan payların tamamının kurucular tarafından taahhüt olduğuna dair esas sözleşmenin altına noterce şerh düşülmesi gerekmeyecek.
2.g. Şirket Kuruluşunun İşlem Denetçisine Denetlettirilmesinin Zorunlu Kılınması
YTTK’nın ilk halinde anonim şirketin kuruluşunun, bir veya birkaç işlem denetçisi tarafından denetlenmesi, bu denetim sonucunda bir rapor düzenlenmesi, işlem denetçisi tarafından düzenlenecek kuruluş raporunda;
• Payların tamamının taahhüt edildiği,
• Pay bedellerinin, kanunda veya esas sözleşmede öngörülmüş bulunan en az tutarlarının, kanuna uygun olarak bankaya yatırıldığı ve buna ilişkin banka mektubunun kuruluş belgeleri arasında yer aldığı, bu yükümlülüğün herhangi bir şekilde dolanıldığına ilişkin bir belirtinin bulunmadığı,
• Aynî sermaye ve devralınan ayınlar için mahkemece atanan bilirkişilerce değerleme yapıldığı, mahkemece bir kararla onaylanan raporun dosyaya sunulduğu,
• Kurucu menfaatlerinin kanuna uygun olduğu,
• Kurucular beyanı ile ilgili açık bir uygunsuzluğun, aşırı değerlemenin ve işlemlerde görünür bir yolsuzluğun bulunmadığı,
• Diğer kuruluş belgelerinin mevcut olduğu, gerekli noter onaylarının ve izinlerin alındığı hususlarının gerekçeleriyle ve hesap verme ilkelerinin gereklerine uygun olarak açıklanması öngörülmüştü (YTTK, m.351). Ancak, 26/6/2012 tarihli ve 6335 sayılı Kanun ile YTTK’da öngörülen işlem denetimi ve işlem denetçisi tümüyle kaldırıldı. Dolayısıyla, anonim şirketin kuruluşunun, bir veya birkaç işlem denetçisi tarafından denetlenmesi ve bu konuda bir rapor (kuruluş raporu) düzenlenmesi sözkonusu olmayacak.
2.h. Kanuna Aykırı Şekilde Kurulan Şirketin Yokluğuna ve Butlanına Karar Verilememesi
YTTK’nın 353’üncü maddesinde; anonim şirketin kuruluşunda, Kanun hükümlerine uyulmamış olsa dahi, şirketin butlanına veya yokluğuna karar verilemeyeceği belirtilmiştir (YTTK, m.353/f.1). Dolayısıyla, yeni TTK gereği, kanuna aykırı bir şekilde kurulmuş olsa dahi, anonim şirketin butlanına ve yokluğuna karar verilemeyecektir. Bununla birlikte, şirketin kurulmasında kanun hükümlerine aykırı hareket edilmesi ve bu suretle alacaklıların, pay sahiplerinin veya kamunun menfaatlerinin önemli bir şekilde tehlikeye düşürülmesi ya da ihlâl edilmesi durumunda; “Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, yönetim kurulu, ilgili alacaklı veya pay sahipleri” şirketin merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesine müracaat ederek fesih davası açabilecektir (YTTK,m.353/f.1). Mahkemece, şirketin feshine karar verilebileceği gibi, eksikliklerin giderilmesi ve esas sözleşmeye veya kanuna aykırılıkların düzeltilmesi amacıyla şirkete süre de verilebilecektir (YTTK, m.353/f.2). Fesih davasının, şirketin tescil ve ilânından itibaren üç aylık hak düşürücü süre içinde açılması zorunludur (YTTK, m.353/f.4). Bu süre içerisinde dava açılmadığı takdirde, kanuna aykırı şekilde kurulmuş olan anonim şirketin feshi dahi talep edilmeyecektir.ZÜM
3. ÖZET VE SONUÇ:
Eski Türk Ticaret Kanunu’nun aksine, yeni Türk Ticaret Kanunu’nda anonim şirket kurucuları için asgari bir sayı öngörülmemiştir. Dolayısıyla, 1 Temmuz 2012 tarihinden itibaren, anonim şirketlerin, bir kişi tarafından kurulması mümkün olacaktır. ETTK’ya göre kurulmuş olup da en az beş paysahibi bulunan anonim şirketler de, 1 Temmuz 2012 tarihinden itibaren, pay devri suretiyle, tek paysahipli anonim şirkete dönüştürülebileceklerdir. Halka açık olmayan anonim şirketler, esas sermaye sistemi yanında, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’ndan izin alarak kayıtlı sermaye sistemine geçebileceklerdir. YTTK, ayrıca, nakdi sermaye taahütleri için şirket adına bankada özel bir hesap açtırılmasını ve taahhüt edilen payların Kanunda öngörülen %25’lik kısmının yahut esas sözleşmede öngörülen daha yüksek tutarının ödendiğinin ticaret sicil müdürlüğüne hitaben düzenlenen banka mektubu ile ispat edilmesini zorunlu hale getirmekte, şirketin, tüzel kişilik kazanmasını takiben durumun ticaret sicili müdürlüğü tarafından bankaya bildirilmesini ve şirket adına yatırılan tutarın şirkete iade edilmesini öngörmektedir. YTTK, kuruluşa ilişkin olarak birtakım belgelerin düzenlemesini de şart koşmakta ve bu belgelerin birer nüshalarının şirket tarafından beş yıl süreyle saklanmasını zorunlu tutmaktadır. Anonim şirketin kuruluşunda, YTTK hükümlerine uyulmamış olması, şirketin butlanına veya yokluğuna delalet etmeyecektir. Buna karşılık, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, yönetim kurulu, ilgili alacaklı veya pay sahibi mahkemeye müracaat ederek şirketin feshini talep edebilecektir. Sözkonusu davanın, şirketin tescil ve ilânından itibaren üç aylık hak düşürücü süre içerisinde açılmaması halinde ise, kanuna aykırı şekilde kurulmuş olan anonim şirketin feshi dahi talep edilemeyecektir.
KAYNAKÇA
Komisyon Raporu: Türk Ticaret Kanunu Tasarısı ve Adalet Komisyonu
Raporu. Esas No:1/324, TBMM Tutanak Dergisi, Dönem:23, Yasama
Yılı:2, S.Sayısı:96, Nr.112
T.C. Yasalar (14.02.2011) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu. Ankara:
Resmi Gazete (27846 sayılı)
T.C. Yasalar (09.07.1956) 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu. Ankara:
Resmi Gazete (9353 sayılı)
T.C. Yasalar (30.07.1981) 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu. Ankara:
Resmi Gazete (17416 sayılı)__
Soner ALTAŞ Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Başmüfettişi
34502
Tweetle |