Otopark Uygulamaları Konulu Kitabımız Yayınlandı
Kitap hakkında:
Kitap Adı :Otopark Uygulamalarında Teknoloji, Çevre ve Emniyet Faktörleri
Yazarlar : Kadir GURBETCİ, Abdullah DEMİR, Ali KARAAHMET
Kategori : Araştırma – İnceleme
Yayınevi : İlke Yayıncılık
Teknik Özellikler
ISBN : 978-605-5961-38-1
Basım Yılı : 2014
Sayfa Sayısı : 256 sayfa
Kitap boyutları: 13,5×21 cm.
http://www.ilkeyayincilik.com/yayinlar.aspx?id=132&t=otopark-uygulamalarinda-teknoloji-cevre-ve-emniyet-faktorleri
ÖNSÖZ
İnsan, zaman ve mekân ile mukayyet bir varlıktır. Biçim ortaya koyacağı için “ne ile” sorusunu sorar. Nerede? Ne zaman? Ne ile? sorularından elde edilen çıktılar; şehirleri, evleri, otoparkları, kitapları vb. gibi bütün biçimleri meydana getirir. Bütün bu biçimler de kültürü oluşturur. Kültür ise toplum aktörü tarafından, medeniyet tasavvuru esaslarına göre üretilir. Bir bakıma şehir bu tasavvurun bir üründür.
***
Otomobiller günlük yaşantımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Toplu taşıma sistemlerinin yaygınlaşmasına rağmen ekonomik gelişmelere paralel olarak günümüzde birçok kişi artık bir araca sahiptir ya da sahip olmak istemektedir. Aynı zamanda büyük şehirlere sürekli nüfus akışı olması metrekareye düşen araç sayısını her geçen gün arttırmaktadır. Bu nedenle de otoparklara olan ihtiyaç özellikle de şehir ve diğer büyük yerleşim birimlerinde her gecen gün artmaktadır.
***
Şehirlerin fonksiyonlarını yerine getirebilmeleri ve şehir içindeki yaşam kalitesini sürdürülebilir kılmak için uygun yerlere konumlandırılmış park alanları ve geniş bir alana yayılmış park yönetim ve denetim sistemlerinin şehirle bütünleştirilmesi gerekmektedir. Otomobillerin bir günlük zamanlarının ortalama 1-2 saatlik dilimi şehir trafiğinde seyir halinde iken kalan kısmı ise park halinde geçmektedir. Bu duruma bir genelleme yapıldığında otomobillerin yaklaşık %90-95’lik yaşam süreleri otoparklarda geçmektedir. Bu durum otoparkların önemini ortaya koymaktadır.
***
Günümüzde teknolojik gelişmelere paralel olarak, otopark yönetimi ve denetiminde de teknolojik ve otomasyon uygulamaları önem kazanmıştır ve kazanmaya devam edecektir. Sürdürülebilir kent içi ulaşım için, gelişmiş teknoloji ile desteklenmiş otopark yönetimi ve denetimi, bugün artık kaçınılmaz bir zorunluluk haline gelmiştir. Çünkü teknoloji odaklı düzenlenmiş
otoparklar; mobiliteyi kolaylaştırır, ekonomiyi destekler, müşteri memnuniyetini arttırır, ekolojiye katkı sağlar ve yönetimi de kolaylaştırır.
***
Bu eser dünyanın farklı ülkelerinden otoparklara dair teknolojik ve çevreci model ve örneklerin; planlamacılara, yatırımcılara, üreticilere, tedarikçilere/distribütörlere, işletmecilere, denetleyicilere/yerel idarecilere ve akademik çalışma yapanlara sunulması amaçlanmaktadır. Bu çalışma otoparklara dair küçük bir nokta olarak ve başlangıç olarak düşünülmelidir. Akıl insanı diğer varlıklardan ayıran en büyük meziyettir. Akıllı insanlar hem hayattan bir kitap hissesi alır hem de kitaptan bir hayat hissesi alır.
Faydalı olması ve faydalanılması dileklerimizle…
14 Ocak 2014, İstanbul
Kadir GURBETCİ
Yrd. Doç. Dr. Abdullah DEMİR
Ali KARAAHMET
İÇİNDEKİLER
BÖLÜM 1
GİRİŞ
Otomobilin ve Park Etmenin Tarihçesi
Otopark Kültürü
Şehircilik Bağlamında Park Etmenin Doğası ve Gelişim Süreci
Otopark Yönetiminde Paradigma Değişimi
Binek Araç Boyutları
BÖLÜM 2
OTOPARK YÖNETİM ve DENETİM TEKNOLOJİLERİ
Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Teknolojik Otopark Yönetimi
Yol Kenarı Parklarda Teknolojik Cihazların Kullanımı
Bilgilendirme Hizmetleri
Ödeme Hizmetleri
Denetim ve Güvenlik Hizmetleri
Kapasite Arttırmaya Yönelik Uygulamalar
Geçiş Kontrol Sistemleri
Kapalı Otoparklarda İç Mekân ve Kullanım Kolaylığına Yönelik Teknoloji ve Emniyet Faktörlerine Dayalı Uygulamalar
Aydınlatma/Işıklandırma
Havalandırma ve Emisyon Yönetimi
Yangından Koruma Sistemleri
Korunaklı Yürüme Yolları/Alanları
Kapalı Devre TV Sistemi ve Alarm Sistemi
İnsan Taşımak için Kullanılan Asansörler
Mekanik Otoparkların Güvenliği
Kesintisiz Güç Kaynağı ve Jeneratör Sistemleri
Otoparklardaki Elektrik Tesisatı
BÖLÜM 3
MEKANİK ve OTOMATİK OTOPARK SİSTEMLERİ (ELEKTRO-MEKANİK OTOPARKLAR)
Sınıflandırma
Lift Tipi Otoparklar
Yarı Otomatik Otoparklar
Dönme Dolap Tipi Otopark Sistemleri
Otomatik Otopark Sistemleri
Otomatik Otopark Sistemlerinin Bileşenleri
Otomatik Otopark Sistemleri ile Geleneksel Otoparkların Kıyaslanması
Otomatik Otoparkların Sağladığı Avantajlar Nelerdir?
Otomatik Otopark Sistemlerinde “Performans”
Elektromanyetik Uyumluluk/Uygunluk (Genel Yönleri ile)
BÖLÜM 4
ÇEVRECİ OTOPARK YAKLAŞIMLARI ve ÖRNEK UYGULAMALAR
Otoparklarda Enerjinin Üretilmesi ve Kullanımı
Otoparklarda Gürültü Kontrolü
Havalandırma
Otoparklardaki Esnek Geometrik Düzenlemeler
Ekolojik ve Etkin Otopark Uygulamaları
Bisiklet Parklar
Park Et – Devam Et
Paylaşımlı Parklar
Ayırt Edici Mimariye Sahip, Çevreci ve Yeşil Otopark
Tasarımlarına Örnekler
BÖLÜM 5
ALTERNATİF YAKITLI/TAHRİKLİ ARAÇLAR ve OTOPARK ÖĞESİ
LPG/CNG Yakıtlı Araçlar
Esnek Yakıtlı Araçlar
Hibrid Elektrikli ve Tam Elektrikli Araçlar
Sıvı ve Gaz Hidrojen Yakıtlı Araçlar
Yakıt Hücreli/Pilli Araçlar
SONSÖZ
Dünya ülkelerindeki hızlı gelişme ve sanayi toplumu olma yolunda atılan adımlar beraberinde birçok kolaylıkları getirmiştir. Ancak bu kolaylıkların yanında zamanla içinden çıkılması gittikçe zorlaşan sorunlar da ortaya çıkmıştır. Özellikle büyük kentlerde gün geçtikçe büyüyen ulaşım ve onun paralelinde artan otopark problemi.
***
Otomobil ve şehir ikisinde, “şehirleri otomobillere uydurmaya çalışmak” yerine sürdürülebilir ve yaşanabilir bir kent için, “otomobillerin şehirlere uydurulması” gerekir. Çevresel sorunlar ve şehir merkezlerindeki sınırlı alanlar nedeniyle araçtan arındırılmış bölgelerin oluşturulması yönündeki arayışlar gelecekte öncelikli olarak iş trafiğini azaltmak için otoparkları şehir dışındaki tren istasyonu ve aktarma merkezlerinin yakınına konumlandırarak toplu taşımaya ağırlık vermek
olacaktır. Park et devam et tesisleri gibi transfer merkezleri otomobilleri yerleşim alanlarının dışında tutacaktır. “Sürdürülebilir bir şehir içi ulaşım” politikası; otoparkları, toplu taşıma sistemini, yol altyapısını ve arazi kullanımındaki değişimleri gözetmek zorundadır. Bu kapsamda otoparklar ve otopark yönetimi, şehir içi ulaşımın asli bir öğesi ve değeridir. Dolayısıyla, otopark hizmetleri toplu taşımanın yerine geçen değil, aksine toplu taşımanın yanında bulunması gereken hizmetlerdir.
***
Şehirlerdeki özel otomobillerin 24 saatlik yaşamlarının, yaklaşık 2 saatinin “hareket halinde” ve geri kalan 22 saatinin “park etme” eylemiyle geçtiğini göz önüne aldığımızda araçların evi olan düzenlenmiş otoparkların önemini kaçınılmaz olmaktadır. Aksi takdirde şehir içi ulaşım düzeyinde düşünüldüğünde, taşıt hareketlerine ayrılmış arazi şeritleri olan yollar, otopark haline gelerek/getirilerek; bağlantı, erişim ve hareket fonksiyonlarını
icra edemeyen bir ulaşım sistemi haline dönüşmektedir. Sonuçta da gerekli akışın sağlanamadığı bir ulaşım ağında, önlenemez tıkanıklıklar ve darboğazlar meydana gelmektedir.
***
Trafikte seyreden araç sayısının giderek artması nedeniyle şehirlerin park alanı konseptine ve park alanlarının ekonomik kullanımına yönelik planlama ihtiyacı da artış göstermektedir. Belediyeler park alanlarını şehrin dokusuna uygun şekilde kullanıma sunması ve organize etmesi için gerekli enstrümanlara ve yaptırım gücüne sahiptir. İlçe ve belde yönetimleri de bu planlama çalışmalarına dâhil edilerek karar verme mekanizmasında etkili ve sorumlu olmaları sağlanmalıdır.
Şehirdeki ulaşım planlaması bir yandan motorlu araçların hareket serbestisine ve sosyoekonomik faktörlere cevap vermeli, diğer yandan şehir içinde trafik yoğunluğu, trafik dağılımı ve yolların kullanımına ait kararları verme noktasında da esnekliğe sahip olmalıdır. Şehir içinde en büyük problemi gelişigüzel ve kontrolsüz park eden araçlar oluşturmaktadır. Şehirlerin fonksiyonlarını yerine getirebilmeleri ve şehir içindeki yaşam kalitesini sürdürülebilir kılmak için uygun yerlere konumlandırılmış park alanları ve geniş bir alana yayılmış park yönetim ve denetim sistemleri şehirle bütünleştirilmelidir. Bu amaca yönelik olarak teknolojik enstrümanlardan en azami düzeyde yararlanılmalıdır.
***
Günümüz şartlarında, özellikle karayolu kapasitelerini artırmanın, iyi ve sürdürülebilir bir çözüm olmadığı artık pek çok kesim tarafından anlaşılan bir gerçektir. Artık, çözümlerin odağını her türlü ulaştırma altyapısının en uygun şekilde yönetilmesi oluşturmaktadır. Bu noktada akıllı ulaştırma sistemleri,
çözüm sürecine önemli katkılar sağlayacak bir potansiyele sahiptir. Bu sistemler; iletişim, bilgisayar ve elektronik gibi gelişmiş teknolojiler üzerine kurulmuş, gerçek zamanlı ve güncel veri tabanlarını kullanan, ulaştırma konusundaki etkinliği, güvenliği ve hizmet kalitesini geliştirmek amacıyla daha çok işletme, denetim, yönetim ve ekolojik çıktıların verimli yönetilmesine yönelik olarak hizmet veren sistemlerin ortak adıdır. Otopark yönetiminde ve denetiminde akılı ulaşım sistemlerinden beklenen fayda ve verimi elde edebilmek için, sistemin tüm ülke genelinde ve kentler özelinde yaygınlaştırılmış bir ağ olarak tasarlanıp, uygulanması önemli bir gerekliliktir.
***
Otoparklar çevreye uyum sağlamanın dışında fonksiyon itibariyle de iyi tasarlanmalı ve müşteri memnuniyeti hedef seçilerek işletilmelidir. Kullanışlı otoparklar için seçim kriterleri; otopark içindeki/dışındaki yönlendirme, bilgilendirme, kontrol ve güvenlik sistemleriyle hem yapısal hem de teknik tasarımın birlikte düşünülmesi gerekir. Bunlara ek olarak yürüme yolları ve koridorlar da yeterince geniş olmalıdır. Araç kullanımının ve arazilerin giderek pahalılaşması, yüksek inşaat giderleri ve oluşan ilave giderler otopark yapılarında ekonomik bir işletimi ve yapımı zorunlu kılarken binaların daha küçük olması, emniyet, aydınlatma ve tasarım gereksinimlerinin zorunluluğu maliyetleri daha da yükseltmektedir.
***
Otoparkların tarihi seyri dikkate alındığında hep bir imaj sıkıntısı bulunmuştur. Bu alanlar belirli bir amaca yönelik binalar olarak algılanır ve sonuç olarak görüntüleri de bu halin bir yansıması olurdu. Son zamanlarda bu konuda farklı gelişmeler yaşanmaktadır. Yenilikçi tasarım konseptleri ve yeni yapı malzemeleri günümüzde otoparkları artık kötü imaja sahip yapılar olmaktan çıkarmakta ve çevreye değer katan binalara ve alanlara dönüştürmektedir.
***
23429
23493
23532
Tweetle |